Picture: CD Front Picture: Textkarten

Inventuren – Regina Dürig, Christian Müller, Frank Heierli & Beni Weber
deszpot #002 / Limited edition of 300 uniquely handmade copies

The prose exists, the music, the recording, the moment exists: Inventuren is an interdisciplinary work which brings music and text and the visible world together. The especially for the project written texts (by Regina Dürig), the author's voice and the music build an entity full of discoveries and poetry – sit down on your couch and enjoy this independent and outstanding collaboration. (If you have an open fire place: looking into the flames will go perfectly with it!)

The basis of Inventuren is the common work and mutual inspiration of Regina Dürig and Christian Müller. The oeuvre explores a new interplay of music and text: Regina Dürig reads the texts while the musicians – Christian Müller (contrabass clarinet & electronics), Beni Weber (drums) und Frank Heierli (cello) – create a musical vis-à-vis. The work was elaborated in three days of live-recording and many days of editing and mixing. The easiest way to describe the result is: Inventuren are sound and text sculptures, small and precious objects for curious listeners.

The unusual form of the texts between prose miniature and poem arose from the exploration of the poem Alfabet by Inger Christensen and does mainly one thing: observing the world closely. In a poetically reduced and precise language the texts dedicate themselves among others to the garden, the aimals, the skin or the square.

The text cycle Inventuren was awared with the Austrian literature price Wartholz 2011.

Inventuren is a special, handcrafted edition: each piece of the 300 copies consists of a CD with hand stamped cover and a full set of letterpress printed text cards, both serially numbered.


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Igel



Tiere



Quadrat



Schweigen / Rest

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Picture: CD Picture: Dürig-Heierli-Müller-Weber

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«... Wie mit Eva-Augen, mit Kaspar Hauser-Augen stellt sie [Regina Dürig] fest: Gärten gibt es, Tiere, Bruder und Mutter, Orte, Cowboys, Haut und Angst, Unterschiede gibt es und Wiederholungen. Dieses existentielle Konstatieren geht einher mit Musik, so wie man mit seinem Hund spazieren geht. Mal geht er bei Fuß, mal trödelt er hinterher, meist schnuppert er voraus. [...] Während Dürigs alliteratives ABC ver­wundert feststellt, was es alles gibt, was es immer wieder gibt, was es nicht mehr gibt, im­provisiert das Trio dazu elektroakustisch geräuschhafte oder dröhnend rumorende Illu­strationen und Kontraste, mit wechselnden Akzenten auf Bassklarinette, Cello oder per­kussivem Patschen oder Klopfen. Dürigs Inventarium wird derweil immer [...] detailreicher. Um das Alphabetisieren von Dingen wu­chern Gefühltes und Erfahrenes. Erkenntnis zieht ihre knisternden, schleifenden Klang- und Schneckenspuren, 'Angst' zieht sich als Akrostichon quer durchs ganze Alphabet und das scheint mir nicht das einzige Abecedar zu sein und noch weniger das letzte Wort.»
Rigo Dittmann, Bad Alchemy 76

«A new Swiss label, Deszpot, just released their first two albums. This one is a poem/music hybrid. Poet Regina Dürig reads her poems (in German), backed by improvisations by Christian Müller (contrabass clarinet, electronics), Frank Heierli (cello) and Beni Weber (percussion, electronics). 24 poems, all cast in the same mold: "[x] exists." Rich imagery, interesting ideas, but the form and the delivery are repetitive (I understand very little German, but I was provided with English translations of a few poems). The music goes through a deconstruction process in the course of these 24 short tracks, from acoustic and near melodic improvisation to increasinly fragmented, chopped works polluted by electronics. The language barrier is high, but the project is sound.»
François Couture, Monsieur Délire

«Inventuren est une suite de 24 pièces de musique électroacoustique et de textes récités. Les textes, entre la prose sensible et la poésie réaliste, "24 miniatures", sont lus et écrits par Regina Dürig, une jeune poète allemande qui réside en suisse. Quant au musicien, on trouve Christian Müller, fondateur de ce nouveau label qui publie ce disque, à la clarinette contrebasse et à l'électronique, Beni Weber au violoncelle et Frank Heierli à la batterie et à l'électronique. La voix uniquement parlée est monotone, les textes sont fondés sur la répétition, et à ses côtés la musique (improvisée la plupart du temps) est principalement électronique et souvent assez minimaliste. L'univers produit par ces quatre artistes sort des catégories et des étiquettes, il s'agit avant tout d'une tentative et d'une expérimentation pluridisciplinaire, il s'agit de faire cohabiter l'écriture, la poésie, la musique et l'improvisation. Ces 24 propositions sont en ce sens plutôt réussie, il y a une véritable communauté artistique où chacun a sa place en-dehors et à l'intérieur de sa fonction (musicale, sonore, signifiante, littéraire, etc.). Les quatre individus sont un appui pour chacun, ce n'est pas une musique d'accompagnement et la voix n'est pas en mode soliste ni récitative et uniquement chargée de sens. Ceci-dit, la musique manque parfois de consistance et l'aspect répétitif et monotone peut paraître redondant ou rébarbatif. Une tentative néanmoins intéressante et originale de conciliation des disciplines fondée sur l'intimité et une bonne écoute.»
Julien Héraud, improv sphere