band eins – band
deszpot #006
Limited edition of 400
Swiss composer Annette Schmucki and Swiss pianist Petra Ronner are working together in their text and music duo ‹band› since 2010. They describe their collaboration as an experimental set-up examining sounds and language in a circular manner. Their laboratory consists of two Roland SP-404SX samplers, a microphone and voice/language. The basic material for the band’s first album, ‹band eins›, are twelve words from Schlessing’s ‹Passender Ausdruck› which are describing sound and silence.
Schmucki produced her first generation of samples through translating and transforming the Schlessing words in concrete sounds and tones using seven alp bells. Ronners first generation of samples derives from her personal sound archive consisting of field recordings, improvisations with objects and piano sounds. In the process of resampling, the minimalist material’s potential is examined and elaborated layer by layer. In this research about the language material’s sound qualities Schmucki and Ronner create poetical density as well as musical depth with remarkable lightness.
The eleven tracks on ‹band eins› compile and re-arrange selected moments from the band’s rehearsals in winter 2013 and spring 2014: shortest stories, rhythmically sophisticated scenarios, poetic sculptures, atmospheric images and wide ranges. A high-contrast suite, that makes language sound in its very own tone.
This release is packed in a hand stamped cover. Each of the 400 copies is unique and serially numbered.
Tracklist:
01 Gangart Eins
02 Unter Schnee
03 Aufgereiht
04 Widmung
05 Brache, Wespen
06 Quellen
07 Bälge
08 Gestielte Prasiola
09 Fünfzig Hemden
10 Gangart Zwei
11 Schwarm
band
Annette Schmucki & Petra Ronner
Photo © S. Boeschenstein
Petra Ronner is a pianist and sound artist based in Zurich. Her pianistic work focusses on 20th century repertoire and new music. She collaborates with actor Peter Schweiger, with composer Annette Schmucki (since 2010 as sampler duo ‹band›) and with many international composers towards «the pianessence pool» of music for electronically extended piano. Her recordings are published at HYPERLINK «http://www.vexer.ch» www.vexer.ch, Musiques Suisses and AMEG. As part of her artistic work she graduated from Hochschule für Gestaltung und Kunst HGK Lucerne as Master of Art in Public Sphere accomplishing artistic sound- and video-projects in 2007, was resident at Cité des Arts in Paris (2008), with Pro Helvetia in South Africa (2006/2010), and got a grant from Aargau County in 2011.
Annette Schmucki was born in Zurich in 1968. She graduated as a guitarist, obtained her BA in composition with Cornelius Schwehr and her MA with Mathias Spahlinger in Freiburg in Breisgau, Germany. Her focus lays on the overlapping field of language and music. Her work consists of composing, writing, performing.
Schmucki has received numerous prices and grants for her artistic work. She gets comissioned to write for internationally renowned ensembles and festivals.
Apart from her solitary work she has been collaborating with radio artist Reto Friedman since 2000 in the duo «blablabor». In 2010 she founded the sampler duo «band» with Petra Ronner. And together with visual artist Maria Gasche she invents the lifes of the «sieben schweinsschwestern».
Urs Graf portrayed her in his movie «Hagel und Haut» that premiered in 2010. In 2012/13 she was a resident artist at the Villa Concordia in Bamberg, Germany.
Annette Schmucki is presently preparing an edition of written and oral texts in a mobile form. She works in an old factory in the Bernese Jura and on the outing.
«Was sie finden ist unverbrüchlich, Klangreservoir
Was ich da höre, ist immer ein Spiegel. Klingt nach, ist ernstes Anliegen und dabei leichtes Spiel. Unter Schnee liegt der wahre Satz: Schönheit in Heterophonie.
Die Band Schmucki/Ronner hat Atmosphären vor Amboss, Hammer, Schnecke gelegt. Sehr viel Hörlustiges und ich meine damit Tracks, die man hören will, weil sie Lust machen. Schmuckis Sprachverdichtungen, Dickichte der Gedanken entlassen aus der Verpflichtung der Sinnhaftigkeit, nicht aber aus der Verpflichtung gegenüber dem einzelnen Wort, seinem Klangwert. Wenn sie im Track „aufgereiht“ das Klavier – seine unendlich tiefen Töne – zum Tiefseeoszillator umschwingen lässt, klingt ihre lakonische Rezitation wie eine Beschwörung, die ich mir gefallen lasse, weil die Musik gut ist. Sie arbeitet beständig, diese Klangqualle von Wort, Gluckston, Klangholz. Dazu Wort-Reihungen, die – und das dürfen Sie nicht versäumen, zu erlauschen – Reibungen sind, Klarstellungen einer anderen Welt und Wahrnehmung.
Was ich da höre, das weiß ich eigentlich gar nicht. Diese Widmung ist so privat, daß sie mir wehtut. Mich aber auch voyeuristisch anzieht. Ich stehe mit einem gereckten Ohr an einer Zimmertür, die mir verschlossen ist. Was dahinter vor sich geht – ist ungeheuerlich. Köstlich.
Im Finnischen gibt es die Sehnsucht und das Streben nach Vokalharmonie, welche den Austausch, die Doppelung, die Abänderung einer Vokalfolge zum Zwecke der Herstellung von Harmonie bedeutet. Strategien also, die eine vermeintliche, ja durchaus gefühlte Schräge auszugleichen suchen. Bei Ronner/Schmucki wird ähnlich „ge-bandet“ das heißt, ihr Bandprojekt fiept, schnurrt, feed backed sich rumpelnd, reizend an die Hörharmonie heran. Auch Tanz wird Möglichkeit. Im Track 10 kann ich auch balinesisch schreittanzend den Silben zuwippen. Das Wort als percussives Element, ordnend, strahlend. Das kann und tut Schmucki samt Band. Und denken wir einmal nicht an das englische Wort für Musikkapelle, sondern denken wir an Samtband, Schnur, Strick, starken Faden, an dem sich musikalische wie Sprechbilder auf- und gegeneinander zwirbeln lassen. So wird alles gut und das Hören eine altvergessene, immerneue Übung und Lust. Klangreservoir: Aufenthaltsort, schön wie Notenzeilenwegbeschreibung. Hoffentlich machen diese Künstlerinnen noch viel Musik miteinander.»
Nora Gomringer, (Autorin, Direktorin Internationales Künstlerhaus Villa Concordia in Bamberg)